torstai 17. syyskuuta 2020

Google Ads - mahdollisuutesi tavoittaa todelliset ostajat

 



Eri kanavia pitkin tapahtuva verkkomainonta on pidemmän aikaa todistanut etunsa perinteiseen kadunvarsimainontaan verrattuna. Syitä tähän löytyy useampia, mutta erityisesti kaksi seikkaa puoltavat  hyvin suunnitellun ja toteutetun verkkomainonnan puolesta. Ensinnäkin mainonta pystytään kohdentamaan tarkasti halutulle joukolle. Yritysten ei tarvitse enää sormet ristissä toivoa, että joku suuresta massasta ymmärtäisi markkinoinnilla tavoitellun viestin. Toiseksi mainonnan tehokkuutta on helppo arvioida erilaisten käytettävissä olevien mittareiden avulla.  

Liiketoiminnan luonteesta, sekä tilanteesta riippuen tehokkain verkkomainnon alusta voi vaihdella Linkedin, Facebookin ja Google Adsin välillä. Näistä viimeisin eli Google Ads on kuitenkin ylivoimainen keino silloin, kun yrityksen tavoitteena on saada ostoaikeissa olevia ihmisiä verkkosivuilleen. Käytettyihin avainsanoihin perustuva mainonta kun on  loistava työkalu suunnata mainoksesi sisältö juuri niille, jotka etsivät tällä hetkellä tietoa tuotteisiisi läheisesti liittyvillä termeillä Googlesta. 

Blogissa käsitellään tällä kertaa Google Adsia yleisesti mainonnan työkaluna, käydään läpi miten rakentaa tehokas mainos tulevia kampanjoita varten ja pohditaan sitä, millaisille yrityksille Google Ads- mainonta oikeastaan parhaiten sopii. 

 

Google Ads- tilin perustaminen

Tilin luominen on helppoa, eikä se kustanna sinulle yhtikäs mitään. Perustamista varten tarvitset ainoastaan yrityksesi verkkosivuosoitteen, sekä käytössä olevan sähköpostin. Tiliä perustettassa sähköpostiksi kannattaa valita sellainen osoite, mitä et muualla käytä. Esimerkiksi henkilökohtainen gmail-osoite on tässä mielessä hyvä vaihtoehto. 

Tilin luominen onnistuu nopeasti täällä. Kirjautuaksesi järjestelmään klikkaa etusivulta löytyvää " Aloita nyt" painiketta. Tämän jälkeen sinua pyydetään antamaan verkkosivuosoitetta ja sähköpostia koskevat tiedot. Kirjautuessasi ensimmäistä kertaa sisään kannattaa vielä varmistaa, että aikavyöhyke ( Helsinki) ja rahayksikkö ( €) on määritelty oikein. Näiden alkujärjestelyjen jälkeen olet valmis suunnittelemaan ensimmäisen mainoksesi sisältöä.  

 

Tehokkaan Google Ads- mainonnan muistisäännöt 

Kuten johdantokappaleessa aiemmin todettiin, ovat kohdentamisen mahdollisuudet tämän päivän verkkomainonnassa lähes rajattomat. Ensimmäisenä  toimenpiteenä Google Adsin- kampanjatasolla onkin hyvä määritellä sekä mainonnan keskimääräinen päiväbudjetti, että missä, milloin ja kenelle mainoksesi näkyvät. Oman liiketoiminnan näkökulmasta kannattaakin tässä vaiheessa pohtia, mitkä ovat ne maantieteelliset alueet ja verkostot joissa mainoksesi näyttäminen voi saavuttaa potentiaalisimman yleisön? 

Mietitään äskeistä esimerkkiä kahden erilaisen yrityksen näkökulmasta. Paikallisen kivijalkayrittäjän, joka pystyy palvelemaan asiakkaitaan vain tietyllä maantieteellisellä alueella kannattaa kohdentaa mainoksen näkyvyys vain tällä alueella asuville ihmiselle. Verkkokaupan tapauksessa kohderyhmän koko on puolestaan suurempi ja yrittäjä voi määritellä mainoksen näkyvyydeksi koko Suomen.  

Millainen on sitten sopiva päiväbudjetti Google Adsissa? Yleispätevää vastausta tähän ei ole olemassa, mutta budjetointi kannattaa miettiä sen mukaan, miten paljon näkyvyyttä esimerkiksi tietylle tuotekategorialle tai palvelulle tällä hetkellä halutaan. Jos verkkokauppasi varastoon on juuri saapunut suuri erä syksyn vaatemallistoa ja haluat vauhdittaa näiden myyntiä, nosta päiväbudjettia tässä mainosryhmässä kiinnostuneen yleisön tavoittamiseksi. 


Mainoksen otsikointi ja avainsanojen määrittely 

Mainoksen asettelu Google Adsissa noudattelee alta löytyvää kuvaa. Mainoksen sisältö koostuu kolmesta otsikosta, sekä kahdesta kentästä joihin on mahdollisuus kirjoittaa tarkemmat kuvaukset myymistäsi tuotteista tai palveluista. Otetaan seuraavaksi tarkasteluun kuvitteellinen Vaatekauppa X, jonka mallistoon kuuluu pääsääntöisesti miesten vaatteita ja yritys haluaa kasvattaa verkkokauppansa myyntiä Google Adsin avulla. 

1. Otsikko: Ensimmäisessä otsikkokentässä on hyvä tuoda selkeästi esille kyseistä mainosryhmää koskevat avainsanat ( esim. miesten vaatteet).

2. Otsikko: Toisen otsikkokentän kohdalla voit kertoa lisätietoa tuotteeseen tai palveluun liittyen ja tehdä otsikosta houkuttelevan tiedonhakijan näkökulmasta ( esim. uusimmat trendit ja tyylit). 

3. Otsikko: Kerro lukijalle tässä vaiheessa tarkemmin, mistä yrityksestä on oikein kyse ( Vaatekauppa X) 

1. ja 2. kuvaustekstit: Kuvaustekstien avulla on vielä mahdollista erottautua kilpailijoista lisäämällä tekstiin tarkempaa infoa myytävistä tuotteista, tilaamisen helppoudesta tai toimitustavoista ( uusin mallisto tyylikkäitä vaatteita ja kenkiä, nopea toimitus 1-2 päivässä, ilmaiset toimituskulut yli 150 € tilauksiin). 

 

 

Miesten vaatteita myyvän verkkokaupan mainossisältö voidaan rakentaa esimerkiksi näin. 


Avainsanat 
ovat tuotteisiisi tai palveluihisi olennaisesti liittyviä termejä, joilla ihmiset etsivät tietoa Googlen kautta. Ennen mainoksen julkaisemista Google Ads pyytää määrittelemään nämä avainsanat kampanjaa varten. Kun mainokseesi aletaan reagoida, kertoo Google Ads reaaliajassa mainoksesi saavuttamien impressioiden, sekä klikkausten määrän jokaisen käytetyn avainsanan kohdalla.  

Impressioiksi
 lasketaan kaikki ne kerrat, kun mainoksesi on nähty Googlen hakutulossivulla tiettyä avainsanaa käyttäen. Klikkaukset puolestaan nimensä mukaisesti kertovat sen suhteen, moniko mainoksen nähnyt on siirtynyt linkistä verkkosivuillesi. Näitä kahta tekijää ajan kanssa tutkittaessa saadaan arvokasta tietoa niistä toimivimmista hakulausekkeista, joilla ostoaikeissa olevaa yleisöä saadaan houkuteltua sivuille. Tulosten perusteella voit panostaa eniten liikennettä tuoviin avainsanoihin, karsia pois toimimattomat hakulausekkeet ja päästä mainonnalle asettamiisi tavoitteisiin helpommin. 

Apua oikeiden avainsanojen määrittelyyn antaa myös Google Adsin oma " Avainsanojen suunnittelija" niminen työkalu, minkä löydät profiilisi ylälaidasta asetuksia koskevan välilehden alta. Avainsanojen suunnittelijaa hyödyntämällä on mahdollista saada lisätietoa esimerkiksi tuotteisiisi läheisesti liittyvistä avainsanoista, arvion kuukausittaisten hakujen kokonaismäärästä tiettyjen avainsanojen kohdalla sekä siitä, miten kilpailtuja valitut hakusanat oikein ovat. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei työkalu anna yrityksellesi suoria vastauksia avainsanojen tehokkuutta koskien: oikeat avainsanat löytyvät vain ajan kanssa testaten, mitkä hakulausekkeet tuottavat eniten klikkauksia verkkosivuillesi. 

 



Avainsanat yhdistetään Google-hakuihin ja mainosta näytetään yleisölle, joka
käyttää vastaavia avainsanoja haussa. 

 

Älä unohda linkatun sivun relevanttia sisältöä

Mainoksen kohdeyleisöä puhutteleva sisältö ja klikkauksia tuovat avainsanat lisäävät todennäköisyyttä sille, että verkkosivuilla vieraileva henkilö tekee halutun toimenpiteen. Tilanteesta riippuen tällä voidaan tarkoittaa joko verkkokaupasta ostamista tai esimerkiksi yhteystietojen jättämistä verkkosivujen kautta. Näiden tekijöiden lisäksi on ensisijaisen tärkeää varmistaa, että mainokseesi linkitetty sivu myös vastaa mainoksessa esitettyjä lupauksia ja se on käytettävyydeltään selkeä. Vaatekauppa  X:n tapauksessa linkistä klikannut henkilö odottaa pääsevänsä vaivattomasti selailemaan syksyn miestenvaatemallistoa, missä ainakin kengät näyttävät olevan hyvin edustettuina.

Google Adsin mainonnan kohdentamiseen, budjetointiin, hinnoitteluun ja avainsanojen suunnitteluun liittyy sen verran paljon yksistyiskohtia, ettei niitä kaikkea ehdi millään käsitellä yhden blogipostauksen aikana.  Mainosalustan käyttöönottaminen on kuitenkin tehty yritysten näkökulmasta erittäin helpoksi ja blogissa kerrotuilla neuvoilla pääset helposti alkuun ensimmäisen mainosryhmän luomisessa. 








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti